Vânzarea către Rusia a celor două bastimente de proiecție și comandament (BPC), încheiată în 2011, în mandatul fostului președinte Nicolas Sarkozy, era estimată la suma de 1,2 miliarde de euro, dintre care Rusia a plătit deja două treimi.
Însă François Hollande a suspendat anul trecut livrarea celor două nave de război din cauza tensiunilor dintre Occident și Rusia în criza ucraineană.
Potrivit acordului de miercuri, Parisul va rambursa Moscovei integral sumele plătite în avans prin contract și va restitui echipamentele rusești instalate la bordul navelor, precizează Palatul Elysée într-un comunicat.
Kremlinul a anunțat, la rândul său, că sumele au fost deja transferate.
Rusia vrea să ceară Franței despăgubiri în valoare de 1,163 miliarde de euro pentru ruperea contractului, declara în mai o sursă rusă la curent cu negocierile.
Acordul intervine în urma unei convorbiri care a avut loc miercuri după-amiaza între François Hollande și Vladimir Putin.
Cei doi șefi de stat „au convenit asupra faptului că, de-acum, acest dosar este închis”, a anunțat Palatul Elysée.
„Moscova consideră că dosarul Mistral este complet rezolvat”, a confirmat Kremlinul.
Constructorul navelor Mistral, DCNS, o filială (35%) a producătorului de echipamente Thales, estima în iulie la cel puțin un milion de euro pe lună valoarea întreținerii celor două portelicoptere, în așteptarea unei decizii a celor două părți contractante.
Livrarea portelicopterului Vladivostok, primul dintre cele două BPC construite la Saint-Nazaire (Loire-Atlantique), era prevăzută în octombrie 2014. Al doilea, Sevastopol – numele orașului din Crimeea în care se află baza Flotei ruse la marrea Neagră – urma să fie livrat în octombrie 2015.
Adaptarea navelor de tip Mistral pentru un eventual client ar costa de la câteva zeci la câteva sute de milioane de euro, în funcție de nevoile acestuia, declara în februarie pentru presă președintele-director general al DCNS Hervé Guillou.
Canada și Singapore, dar și Egiptul – care tocmai a achiziționat o fregată multirol Fremm și patru corvete Gowind – sunt citate ca potențiali clienți, însă DCNS a refuzat să comenteze în acest sens.